Geen dia's ingevoerd.

Voor de groepen 7 en 8 en de eerste twee klassen van het vo: Vroeger bedacht, nog steeds van kracht

Beleef de geschiedenis bij museum Smedekinck room Plan uw bezoek

Voor de groepen 7 en 8 en de eerste twee klassen van het vo in het museum. Maximaal 30 leerlingen. Duur van de les is 2 uur en 10 minuten incl. een pauze halverwege de les.

Van veel technische producten die we tegenwoordig gebruiken, vinden we het zo vanzelfsprekend dat ze er zijn dat we ons lang niet altijd realiseren hoe mensen vroeger zich redden zonder of welk alternatief zij hadden.

In deze les willen we de kinderen aan de hand van een aantal activiteiten kennis laten maken met belangrijke ontdekkingen en uitvindingen die nu nog steeds van betekenis zijn. Zo gaan de leerlingen aan de slag met het maken van papier,  zetten de rosmolen in beweging, knikkeren met knikkers en dobbelstenen, hoepelen met ronde en achthoekige hoepels, verplaatsen een zware last en filosoferen over de tijd.
In deze les gaan we ook op onderzoek naar het gemak van een bepaalde ontdekking, wat de voorlopers waren, wat vertelt de ontdekking over het dagelijks leven in die tijd.

Ook worden informatiebronnen ingezet om kennis op te doen over bijv. de meerwaarde van de uitvinding van het wiel, de boekdrukkunst en papier en het begrip de tijd.

Attentie: Deze les is seizoensgebonden en kan alleen gegeven worden in de maanden mei t/m oktober met name i.v.m. de vele onderdelen van de les die in de buitenlucht moeten plaatsvinden.

Naar bovenkant pagina Vergroot lettertype Verklein lettertype Originele tekstgrootteReset