Geen dia's ingevoerd.

Voor groep 6 (in het museum) Eten van vroeger. Thema: Je bent wat je eet.

Eten van vroeger, thema: Je bent wat je eet

Voor groep 6. Maximaal 30 leerlingen. Duur van de les is 2 uur en 10 minuten incl. een pauze halverwege de les.

In deze les gaan we met de kinderen aan de slag rond het eten van vroeger. Uit de tijd dat hun grootouders nog zo oud waren als de kinderen nu zijn. De kinderen werken op een veilige manier o.a. met de appelschilmachine en het snijbonenmolentje en de koffiemolen. Ze gaan kruidenazijn maken in de kruidentuin en worden betrokken bij de uitleg in de bijenschuur over het belang van de honingbij. Tevens zijn er opdrachten rond het bewaren van eten toen en nu en over koffie en thee.

De kinderen vergelijken in deze les het voedsel van vroeger en nu. Daarnaast leren de kinderen al doende de grote verschillen in het bereiden en bewaren van voedsel tussen de tijd van hun (over)grootouders en de huidige tijd. Tevens ontdekken de kinderen waar het voedsel vandaan komt.

Deze les is ontwikkeld samen met Erfgoed Gelderland in het kader van ‘Reizen in de tijd’. Voor verdere achtergrondinformatie met o.a. suggesties voor een voorafgaande les en afsluitende les op school zie de link: https://www.reizenindetijd.nl/je-bent-wat-je-eet/

Attentie: Deze les is seizoensgebonden en kan alleen gegeven worden in de maanden mei t/m oktober met name i.v.m. gebruik van de kruidentuin