Geen dia's ingevoerd.

Voor groep 2 (in het museum) thema: de verzamelman.

Verzamelzakjes, thema: de verzamelman

Voor groep 2 in het museum. Maximaal 32 leerlingen in 4 groepjes van maximaal 8 leerlingen. Duur van de les 75 minuten

Een les waarbij de kinderen na een korte introductie door de verzamelman/vrouw onder leiding van een vaste begeleider vier lesonderdelen volgen op een actieve manier. Dit doen ze aan de hand van gekleurde voetstappen die ze volgen en de verzameltas met spullen die ze meekrijgen.

Aan de orde komen het sorteren op allerlei manieren, oude spelletjes zoals vlooien spel, kleding van vroeger en de winkel van vroeger.

De kinderen leren de betekenis van de woorden verzamelen, sparen, bewaren, mooiste.
Daarnaast onderzoeken de kinderen wat een museum is en wat daar wordt bewaard. De kinderen kunnen na de les in het museum eventueel op school een verzameling maken en een tentoonstelling inrichten.

Deze les is ontwikkeld samen met Erfgoed Gelderland in het kader van ‘Reizen in de tijd’. Voor verdere achtergrondinformatie met o.a. suggesties voor een voorafgaande les en afsluitende les op school zie de volgende link: https://www.reizenindetijd.nl/de-verzamelman/